Meow..Tiada lagi

4:50 pm

Oyen dan Mi'u
Assalamualaikum.. :(  Bulan lepas Garry (nama kucing saya) hilang tanpa berita. Satu-satunya kucing kesayangan saya dan keluarga. Kata orang kalau kucing hilang secara tiba-tiba tandanya kucing tersebut telah mati. Tapi sejauh mana kesahihannya saya pun kurang pasti. Mungkin benar dan mungkin secara kebetulan. Takpelah dalam hati saya redha aje kalau Garry benar-benar telah mati. Andainya Garry masih hidup semoga masih ada insan yang sudi menjaga dia. Amen. 

Dua hari lepas, badan Mika kesejukan dan lemah tidak bermaya. Saya angkat dia. Mulutnya berair. Tak tahu apa penyakitnya. Saya sangka Mika akan sembuh tak lama lagi. Tapi tidak. Malah saya telah kehilangan  dia untuk selamanya. Keesokkan harinya Mika telah hilang dan dijumpai oleh emak di luar rumah dengan keadaan yang sangat menyedihkan. Saya tak sanggup nak tengok. Luluh hati ini. Kucing yang kita lihat sihat berlari, bermain, tiba-tiba jasadnya tidak bergerak lagi tanpa sebab yang kita tahu. Allahu..

Hari ini, jam 9.00 pagi, 9 November 2016, Seekor lagi kucing saya bernama Oyen telah pergi meninggalkan kami sekeluarga. Cuaca mendung turut menyelubungi kesedihan di hati kami. Sejak mendapat tahu Oyen telah tiada, air mata bagaikan tidak tertahan seperti kehilangan sesuatu yang  menjadi penyeri keluarga kami. Hanya Tuhan yang mengetahui perasaan ini. Biar pun seekor kucing, mereka adalah sebahagian daripada keluarga ini. 

Seakan tidak percaya akan kematian mereka (Oyen dan Mika) mereka ini dua beradik yang saya ambil (bela) sejak kecil. Rasanya baru semalam bermain dengan mereka. Kini jasadnya sudah tiada. Yang tinggal hanyalah kenangan, gambar-gambar sahaja dan parut di jari.
Sekarang hanya seekor kucing bernama Mi’u. Keadaanya juga agak lemah. Tidak mahu makan dan minum. Hanya tidur sepanjang hari. 

Kini rumahku sunyi tanpa bunyi (meow) kucing..

Oyen

Mi'u
Mika



Garry



-SEKIAN-

Luahan hati kecil, si pencinta kucing.

You Might Also Like

0 comments